onsdag, maj 19, 2010

Ny filt



Det är flera veckor sedan jag började på den nya filten, #133. Den här blir ljus igen, och den ser likadan ut som många andra. Det blir de samma garnen till varje ljus filt, med ett par nya varje gång.


Jag revade upp en tröja köpt från loppis. MAG heter märket, och garnet är 75% silke och 25% kashmir så det är mjukt och skönt. Jag gick med tröjan ett tag, för den passade så fint, men det var färgen som jag inte kom överens med. Gult är inte alls min färg. I filten går det bra.

Filten #132 såg så här ut som färdig. Det är omöjligt att få fina bilder av mörk stickning utan blixt, och med blixt blir det för ljust.



Det här tycker jag om, när färgerna rinner ihop, och man urskiljer dem knappt. Det är mycket svårare att få det att lyckas med ljust garn, främst för att jag inte har tillräckligt att välja mellan. Vitt och svart är de svåraste färgerna att få med. Det går bättre med svart för det finns mera mörkt garn.



På loppis hittade jag en Patricia Roberts tröja till. Det här mönstret heter Scrabble och kommer från boken Patricia Roberts Second Knitting Book, 1983. Jag har tittat på mönstret många gånger, men inte stickat det för det var tydligt att det skulle bli för stort, och det syns det ju att tröjan är. Det finns inga extra maskor, t ex vid sidan, som skulle kunnas ta bort. Litet sned är tröjan också, för den har tvättats och blivid torkad snett. Garnet är Woollybear Fine Cotton, som jag minns bra, i fin mörkbeige färg.

Inga kommentarer: