onsdag, juni 23, 2010

Buss stickning

Det är länge sedan jag skrivit om min buss stickning, men jag fortsätter sticka lappar. Nu när den virkade filten är färdad är det tid att sy ihop lapparna. Det finns lappar till två filtar, båda stickade av bomullsgarn.

Först radade jag ut den första (C3). Den ser ganska fin ut med många olika garn. Tyvärr saknas en lapp så jag kunde inte fortsätta för det garn som fanns kvar är ämnat till virkad kant. Jag tänkte jag lägger bort den tills jag hittar lämpligt garn på loppis.










Så jag radade fram lapparna till den andra (C6). Den första är stickad av restgarn, dvs alldeles nytt garn. Den andra är stickad av upprevat garn, och jag måste medge att jag tyckt hela tiden att färgerna är, minst sagt, underliga. Nu syr jag ihop lapparna i alla fall. Jag försökte virka ihop dem, men jag tyckte inte alls om hur det såg ut.











På bussen stickar jag på en tredje filt (C7). Den här gången blir det upprevat ullgarn, mycket behagligt att behandla. Buss stickning måste vara mycket enkel, så att jag kan sticka utan att titta noggrannt på stickningen. Det går inte heller med någonting där man måste räkna maskor eller varv. Jag stickade pytteliten domino provlapp, och visst blev den fin, men jag skulle inte klara av den på bussen. Så det blev alldeles vanliga lappar.











Dagen efter jag börjat sy på den andra filten hittade jag ljusturkost garn som passar bra till den första filten. Jag fortsatte på den som jag börjat på, trots att det blir i fel ordning.

Inga kommentarer: