onsdag, juli 28, 2010

Koftan blev färdig










Cropped Cardigan
Garn: Rowan Pima Cotton 100% bomull, färgen Bran
Stickor: 3.75 mm
Sticktäthet: 23 m och 32 varv på 10 cm
Storlek: S
Mönster: Debbie Bliss Magazine Summer 2009
Stickad 14 mars – 16 juni 2010

Koftan har länge varit färdig, men det har varit alldeles för varmt att gå med den. Nu har jag haft den på flera gånger, och den känns väldigt skön, så jag är glad att jag stickade den.

Nöjd med den är jag däremot inte. Mönstret är alldeles underligt, eller så stickade jag fel. Oket stickade jag med rätt antal maskor, med rät storlek stickor och precis som mönstret och det känns i alla fall snävt. Att jag stickade oket längre lyckades. Det tycker jag om, och också om den stora kragen. Men själva kroppen skulle ha blivit för vid om jag stickar enligt mönstret. Jag medger att jag tog ihop för många maskor, och nu är den för liten, och det är mitt eget fel. Ärmarna blev bra, passlig vidd och längd.

Knapparna hittade jag i knappförrådet. De är alldeles vanliga, och färgen går bra med garnet. I mönstret fanns det bara två tre knappar, men jag stickade knapphål längs hela knappslån, ifall jag fryser. Så nu finns det åtta knapphål, och det var svårt att hitta så många knappar av samma sort.

Garnet var fint att sticka med, och det känns så behagligt att ha på. Jag tycker om att det känns litet strävt. Färgen var jag alldeles nöjd med, och nu är jag förvånad att jag inte har många kläder som den passar med. Jag trivs bättre i mörka färger, och den här ljusbruna färgen är ofta för ljus.

Jag har varit osams med datorn i flera veckor, så jag har haft liten paus utan att läsa stickblogger. Nu tycks vi har blivit vänner igen.

2 kommentarer:

Sussry sa...

Så mycket fint du gör.

LenaL sa...

En sån härlig kofta, önskar jag kunde få ihop en också!

Förresten så har du vunnit ett nysta garn av mej! E-posta din adress till mej på lena punkt lundbladh at gmail punkt com så skickar jag det. Men nu åker jag bort för en vecka på tisdag så om jag inte får adressen innan dess vet du att det kommer efter jag kommit hem igen.

Hoppas du ska få mycket nöje av garnet.

Ha det så jättegott!