onsdag, juli 14, 2010

Ny filt igen
















Den här filten, #134, går i färgerna rosa lila ljusbrun. Jag har stickat många sådana här, och de hör till mina favoriter. För de mesta blir det samma garn. Garnet från en tröja räcker till många filtar, för det går bara åt 50 – 100 gr till en. Nu håller flera av garnen på att bli slut och vad skall jag göra då? Jag är bestämd att jag inte skall köpa flera tröjor, och med så mycket garn i förrådet kan jag inte precis klaga. Det skall bli intressant att se hur det blir. Annorlunda färgkombinationer?

Det är svårt att få bra bilder på färgerna. Endera blir de för röda med blixt, eller för bleka utan.

Till den här filten revade jag upp en Kaffe Fassett tröja till mönstret Persian Poppies från Glorious Knitting. Dvs i boken finns det västar, med eller utan knäppning. Mönster till tröja finns det inte. Det är möjligt att mönstret finns i någon annan bok, eller kanske det har funnit satser. Å andra sidan tror jag inte att garnet kommer från en sats, för fastän jag känner igen flera Rowan garn tycks andra vara restgarn från annan stickning. Tröjan är rejält stickad och alla trådar ordentligt fästa med knutar. Så många knutar, sånt besvär att reva upp. Färgerna går bra ihop, och, isynnerhet på avstånd, ser den tilltalande ut.

Persian Poppies hör inte till mina favorit Kaffe Fassett mönster. Jag tycker att det ser svårt stickat ut, med tre färger per varv för mitten av blommorna. I den här tröjan har mitten stickats som intarsia så tråderna blev för korta för att återanvändas. Jag blev förvånad när jag läste att Kaffe använder mönstret på sina kurser. Jag skulle genast bli avsträckt.








1 kommentar:

Anonym sa...

så tröjan är!!!